Tworząc stronę internetową dla swojej firmy czy innej działalności musimy podjąć decyzję, jaką domenę dla niej wybrać. Niestety minął już wiek złoty, kiedy wolne były domeny w stylu kompu-tery.pl czy lekarze.pl. W tym momencie - jeśli rzecz jasna są na sprzedaż - kosztują one bardzo, bardzo dużo.

Data dodania: 2009-11-25

Wyświetleń: 2764

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Na przykład domenę lekarze.pl sprzedano ostatnio za 135 000 zł a telefony.pl za 59 400 zł. To rekordy ostatnich miesięcy.

W tej sytuacji niektórzy przedsiębiorcy używają długich nazw domen, jak taniemeblebiurowe.pl czy wyposazeniebasenow.com.pl. Dla większej czytelności w materiałach reklamowych wyróżniają pierwsze litery każdego słowa wielką literą, np. TanieMebleBiurowe.pl i WyposazenieBasenow.pl. Ma to tę zaletę, że nazwy tego typu łatwo czyta się przez telefon lub w reklamach radiowych. Minusem natomiast jest fakt, że podczas wpisywania w pasku adresu przeglądarki potencjalni klienci często popełniają błąd. Te literówki są często wykorzystywane przez konkurencję. (Piszę o tym tutaj: www.bit.ly/4JWSHj) Drugą wadą jest długość takiego adresu internetowego. Stworzenie ulotki z adresem KrakowskieBiuroNieruchomosci.net.pl może okazać się nie lada problemem - gdzie zmieścić tak długi adres, żeby wyglądało to estetycznie? Przedsiębiorcy coraz rzadziej decydują się również na wybór domen regionalnych typu tanielaptopy.krakow.pl, uważając, że taka „lokalność" obniża to rangę firmy.


Alternatywą jest stosowanie krótkich, trzyliterowych domen, które mogą być skrótem od nazwy firmy lub rodzaju działalności. Są one znacznie tańsze niż te wspomniane wyżej, ich cena na rynku wtórnym zazwyczaj oscyluje w granicach 300-900 złotych, w zależności od układu liter. I tak: dhf.pl może być domeną dla Dolnośląskiej Hurtowni Felg albo dla Detal Hurt Lampy, iio.pl dla Inowrocławskiego Instytutu Optyki a twm.pl dla Towarzystwa Wychowania Muzycznego. Nawet jeśli sekwencja trzech liter nie ma żadnego związku z działalnością firmy (pod warunkiem, że będzie stale zestawiana ze sloganem reklamowym, np. xxo.pl - najtańsze meble w Krakowie)czasem lepiej przyzwyczaić klientów do takiej nazwy niż narażać się na pomyłki przy adresach-tasiemcach typu KowalskiMebleKrakowskie.pl.


Trzyliterowe domeny cieszą się coraz większym uznaniem przedsiębiorców i inwestorów domeno-wych. Ich cena wzrosła w ostatnim roku przeciętnie o 60 procent, jak wskazują statystyki prowadzone przez giełdę domen AfterMarket.pl. Z pewnością więc trzyliterowe nazwy są doskonałą inwestycją, a jak twierdzą eksperci, popyt na nie będzie stale rósł. Tym bardziej, że wśród trzyliterowych nazw zdarzają się prawdziwe żyły złota, jak na przykład aed.pl sprzedana w czerwcu za 36 600 zł.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena