0
głosów
- +

Kryzys społeczny w organizacji

Autor:

Aktualizacja: 22.10.2009


Kategoria: Praca / Wiedza Zawodowa


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 3800 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Możliwość znalezienia się organizacji w kryzysie istnieje zawsze. Kryzys w przedsiębiorstwie oznacza proces kierunkowo niekorzystnych zmian w przebiegu i wynikach działalności gospodarczej,...


Możliwość znalezienia się organizacji w kryzysie istnieje zawsze. Kryzys w przedsiębiorstwie oznacza proces kierunkowo niekorzystnych zmian w przebiegu i wynikach działalności gospodarczej, obejmujących wszystkie jego obszary, a także stanowiących zagrożenie dla jego egzystencji (por. Lichtarski 2005: 8).

Zwykle spowodowany jest splotem niesprzyjających okoliczności. Występują pewne objawy kryzysu, które pozwalają stwierdzić, że w przedsiębiorstwie źle się dzieje. Tymi objawami mogą być m.in. (por. Haus 2004: 7):

- zadrażnienie stosunków międzyludzkich na tych samych i różnych szczeblach zarządzania,

- kwestionowanie decyzji przełożonych,

- brak motywacji do jakichkolwiek działań,

- osłabienie dyscypliny organizacyjnej,

- płynność kadry specjalistów,

- przewlekanie procesów transakcyjnych i decyzyjnych.

Jest to tzw. kryzys w stosunkach społecznych, lub inaczej kryzys społeczny. Może on wynikać z kryzysu gospodarczego, ale nie musi. Pomimo dobrej sytuacji zewnętrznej organizacja również może wpaść w kryzys. Przyczyną tego kryzysu będą wewnętrzne czynniki rozwoju, tj. organizacyjne i społeczne konflikty, niska efektywność organizacji pracy, niedostateczne kwalifikacje pracowników, starzenie się technologii, błędne założenia realizowanej strategii, błędy w procesach decyzyjnych, nieskuteczne działania marketingowe (por. Krzakiewicz 2004: 31).

W większości przypadków kryzysy spowodowane są właśnie przyczynami wewnętrznymi. Najczęściej niewłaściwym zarządzaniem, utratą kontroli, czy brakiem kwalifikacji właściciela i menedżerów, którzy nie potrafili stworzyć i wyegzekwować strategii, bądź skonstruowali błędną (por. Nowosielski 2005: 27-28).

Nie ma jednego niezawodnego sposobu na wyjście z kryzysu, czy też zapobiegnięcie mu. Zazwyczaj należy poznać przyczyny kryzysu, zrozumieć ich mechanizm, aby skutecznie przeciwdziałać. Bez poznania źródła kryzysu niezwykle trudno jest, a nawet prawie niemożliwe, wymyślić skuteczną strategię antykryzysową.

Rozwiązaniem problemu kryzysu w stosunkach społecznych może być (por. Haus 2004: 9):

- zmiana systemu zarządzania,

- poprawa sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa,

- wymiana personelu.

Wszystkie trzy drogi wyjścia z kryzysu mogą się wzajemnie uzupełniać, a trzeci sposób może być realizowany tylko częściowo, gdyż trudno wyobrazić sobie sytuację, gdy zwalnia się całą załogę. Jednak bez wymiany personelu nie można przezwyciężyć kryzysu. Dotyczy to zarówno kadry kierowniczej, która dopuściła do takiego, a nie innego stanu rzeczy, jak i osób przeszkadzających w uzdrowieniu stosunków społecznych (por. tamże).

 

BIBLIOGRAFIA

1. Haus, Ber. 2004 Od czego zależy wyjście przedsiębiorstwa z kryzysu? W: Strategie przedsiębiorstw w warunkach kryzysu. K. Krzakiewicz (red.). Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

2. Krzakiewicz, Kazimierz. 2004. Kryzysy w cyklu rozwoju organizacji. W: Strategie przedsiębiorstw w warunkach kryzysu. K. Krzakiewicz (red.). Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

3. Lichtarski, Jan. 2005. O istocie, przejawach i przezwyciężaniu kryzysu w przedsiębiorstwie. W: Przedsiębiorstwo w warunkach zagrożenia kryzysem. J. Lichtarski (red.). Łódź: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi.

4. Nowosielski, Stanisław. 2005. Symptomy sytuacji kryzysowych w małym i średnim przedsiębiorstwie. W: Przedsiębiorstwo w warunkach zagrożenia kryzysem. J. Lichtarski (red.). Łódź: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi.

źródło

Lista Tagów: kryzys, w, organizacji

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij