Przy tak silnej konkurencji w dostępie do pozycji w wyszukiwarce zlecenie usługi firmie pozycjonerskiej, to początek, a nie koniec starań o wysoką pozycję. Artykuł daje wskazówki, o czym powinni pamiętać właściciele sklepów internetowych, chcący być wysoko i w czym nie wyręczy ich żadna firma zewnętrzna.

Data dodania: 2009-09-18

Wyświetleń: 1964

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zainteresowanie zakupami w Internecie nieustanie rośnie. Jest to jeden z głównych powodów, dla których każdego dnia powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Rosnąca konkurencja powoduje, że sukces wirtualnego sklepu zależy nie tylko od wyjątkowej oferty i profesjonalnie wykonanej strony. Decydująca jest liczba internautów odwiedzających serwis. Większość właścicieli sklepów internetowych wie gdzie szukać internautów, największy problem, to jak do nich dotrzeć?

Ruch w Internecie odbywa się za pośrednictwem wyszukiwarek, takich jak Google, które są najczęściej odwiedzanymi stronami internetowymi na świecie. Wyszukiwarka pozwala internautom w łatwy sposób dotrzeć do produktów, usług, informacji. Najlepiej zarabiające sklepy w sieci, to te które wyszukiwarka umieszcza na samym szczycie listy wyników. Problem w tym, że wysokich pozycji jest kilka, a chętnych do ich zajęcia tysiące.

Właściciele sklepów internetowych zdając sobie sprawę z potrzeby widocznej obecności w wyszukiwarce szukają sposobów na osiągnięcie tego celu. Najprostszym wydaje się zatrudnienie firmy, która profesjonalnie zajmuje się promowaniem sklepu w wyszukiwarce. Firmy pozycjonerskie zdobywają linki oraz optymalizują serwisy, tak aby wyszukiwarka uznała je za wartościowe i godne umieszczenia wysoko w wynikach. Jednak optymalizacja oraz zdobywanie linków to niezbędny, ale nie jedyny warunek obecności w czołówce wyników. Biorąc pod uwagę zabójcza konkurencję w dostępie do pozycji oraz fakt, że sklepy konkurencji najprawdopodobniej również korzystają z usług profesjonalistów musimy powiedzieć sobie otwarcie, pozycjonerzy to nie cudotwórcy.

Co możemy zrobić?

Wyszukiwarka działa w ten sposób, że w czołówce wyników umieszcza te strony, które jej zdaniem najlepiej pasują do zapytania oraz prezentują wysoką jakość, innymi słowy najlepiej spełniają oczekiwana internatów. Do właśnie takiej sytuacji powinniśmy dążyć, chcąc widzieć nasz serwis na wysokich pozycjach.

O ile firmy pozycjonerskie dbają o to, aby nasz serwis od strony technicznej wyglądał bez zarzutu i aby prowadziło do niego wiele linków, o tyle stworzenie ciekawej strony powinno być naszym zadaniem. Dlaczego? To proste, ponieważ nikt nie wie tyle na temat sklepu i znajdujących się w nim produktów co właściciel.

Najczęstszym błędem popełnianym przez właścicieli sklepów internetowych, jest stworzenie na stronie www czegoś, co nazwałbym wystawą sklepową. Internauta odwiedzający sklep widzi tylko zdjęcie produktu i cenę. Jednakże to co sprawdza się w przypadku tradycyjnego sklepu w przypadku wirtualnego jest absolutną klapą.

Po pierwsze w internetowym sklepie nie ma sprzedawcy, który odpowiedziałby na ewentualne pytania klienta i jedyną rzeczą na której może polegać to wyczerpujący opis produktu. Drugi powód jest istotny właśnie ze względu na wyszukiwarkę i zajmowaną w niej pozycję.

O jakości strony www wyszukiwarkę informują tak zwane roboty. Są to programy zbierające informacje na temat serwisu, jego struktury oraz zawartości podstron. Od tego co na naszej stronie zastaną w dużej mierze zależy pozycja w wyszukiwarce.

Jednak jeśli na naszej stronie nie ma nic oprócz zdjęć i kilku lakonicznych informacji dotyczących ceny roboty nie będą miały nic, o czym mogłyby poinformować wyszukiwarkę. Dzieje się tak ponieważ roboty nie widzą zdjęć, informacje na temat zawartości podstron czerpią ze znajdującego się na podstronie tekstu. Między innymi właśnie dlatego serwisy wykonane w technice Flash mają utrudnione zadanie przy zdobywaniu pozycji, ponieważ roboty wyszukiwarki traktują Flash, jak obiekt graficzny i zupełnie go pomijają.

Jeśli chcemy naszym sklepem zaimponować klientom oraz wyszukiwarce powinniśmy na stronach naszego sklepu umieszczać jak najbardziej wyczerpujące opisy produktów. Najlepiej jeśli opisy będą skonstruowane w ten sposób, żeby po ich przeczytaniu internauta nie miał żadnych pytań dotyczących produktu. Taka sytuacja jest niezwykle korzystna zarówno dla klientów, jak i pozycji w wyszukiwarce.

Zrób to sam.

Z opisami produktów bezpośrednio wiąże się kolejny z największych błędów popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych. Często istotnie na stronach sklepu można znaleźć bardzo obszerne opisy, niestety są one skopiowane z innych serwisów lub wprost ze stron producentów. Kopiowanie treści nie tylko nie pomaga w zdobywaniu pozycji, ale może poważnie obniżyć zajmowane pozycje.

Przy duplikowanej zawartości nie pomogą starania nawet najlepszych pozycjonerów. Poważne firmy zanim zdecydują się na pozycjonowanie strony w pierwszej kolejce patrzą właśnie na ilościowy udział kopiowanej treści na serwisie.

Na potwierdzenie moich słów prezentuje fragment rozmowy z webmastrem zatrudnionym przez wyszukiwarkę Google

Pytanie: Czy strony z opisami produktów na stronach e-commerce są uważane za duplicate conent, jeśli ten sam opis produktu znajduje się na różnych podstronach. Ma to miejsce dla wielu markowych produktów.

Odpowiedź: Masz oczywiście racje, ma to miejsce w bardzo wielu przypadkach. Wszystko sprowadza się do wartościowej treści na stronie. Jeśli posiadasz takie same opisy produktów jak 400 innych sklepów, ciężko jest się wyróżnić. Zawsze staraj się tworzyć unikalne treści dla Twoich produktów. Kopiowanie opisów od innych sklepów, a następnie na szybko tworzenie podejrzanej strony nie jest dobrym pomysłem, gdyż nie dajesz żadnego powodu do odwiedzenia własnej strony.*

Chcąc odnieść sukces w sieci musimy samodzielnie pochylić się nad zawartością strony lub zlecić napisanie tekstów profesjonaliście. Jednak nawet jeśli zdecydujemy się na zlecenie usługi zawodowemu copywriterowi musimy zainwestować czas w tworzone przez niego materiały, ponieważ nikt tak jak my nie zna oferty sklepu, ani branży której dotyczy.

Teksty w sklepie powinny być unikalne. Nie chodzi tu o walory artystyczne, choć z pewnością wiele stron i pod tym względem jest unikalnych na skale światową, ale o ich niepowtarzalny charakter. Niepowtarzalność tekstu możemy łatwo sprawdzić, kopiując dłuższy fragment tekstu i umieszczając go w polu wyszukiwania wyszukiwarki. Jeśli wyszukiwarka wyrzuci tylko naszą stronę mamy pewność, że tekst jest unikalny.

Wartościowa zawartość.

Unikalna treść na stronie sklepu nie musi ograniczać się do opisów. Internauci niezwykle cenią sobie ekspertów. Właściciele sklepów, którzy znają się na tym co robią uważani są za bardziej wiarygodnych. Jeśli masz coś do powiedzenia na temat swoich produktów nie ukrywaj tego.

Strona, która zawiera artykuły branżowe, być może porady dotyczące używania produktów jest znacznie bardziej interesująca dla internetów. Przy okazji tak się doskonale składa, że również wyszukiwarka docenia nasz wysiłek umieszczając wyżej w rankingu strony bardziej rozbudowane, na których jest po prostu więcej. Ilość podstron oraz systematyczna rozbudowa serwisu, to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycję serwisu.

Tworząc zawartość strony, artykuły lub porady pamiętajmy, aby teksty były pisane pod kontem słów, pod którymi pozycjonujemy serwis. Jeśli pozycjonujemy sklep pod słowem „rowery”, to naturalnie artykuły powinny dotyczyć tego tematu, a w samym tekście powinny pojawiać się słowa kluczowe. Nie muszą występować bardzo często, ale dobrze jeśli się pojawiają. Ważne jest, aby jedna podstrona nie była pozycjonowana pod więcej niż 2-3 słowa.

Chcąc ułatwić życie sobie, a także ewentualnej firmie pozycjonerskiej powinniśmy zadbać o właściwą strukturę sklepu. Nawet jeśli nie odpowiadamy bezpośrednio za stronę internetową możemy wpłynąć na jej budowę, tak aby sprzyjała wyszukiwarce.

Jedną z rzeczy, którą warto wziąć pod uwagę jest ułatwienie robotom dostępu do podstron. Możemy to zrobić poprzez umieszczanie na stronie głównej bezpośrednich odnośników do jak największej liczby kategorii produktów. Dzięki temu roboty nie muszą przechodzić przez kilka kolejnych adresów, aby dotrzeć do właściwej podstrony.

Nie kończy to arsenału metod, w wykonaniu których nie wyręczy nas żadna firma pozycjonująca. Ilość i jakość linków prowadzących do naszej strony od innych serwisów jest jednym z najważniejszych czynników, jakie wyszukiwarka bierze pod uwagę przypisując stronie konkretną pozycję. Najlepsze w zdobywaniu linków jest jednak to, że można to robić również samemu, przy znikomym nakładzie pracy i czasu.

Wiele osób posiada kilka serwisów, które zajmują się podobną lub zupełnie inną działalnością. Umieszczenie na każdym serwisie linków do pozostałych stron jest najkrótszą drogą do podniesienia pozycji serwisu.

Możliwość ta jest dostępna również dla osób, które skupiają swoją działalność na jednej tylko stronie. W takiej sytuacji właściciel strony musi zastanowić się czy nie zna innych osób, znajomych, partnerów, a czasem nawet klientów, którzy mają własne strony internetowe. Z doświadczenia wiem, że najczęściej tak właśnie jest.

Wystarczy zaproponować mały układ, na którym korzystają obie strony. W zamian za umieszczenie linku do naszego serwisu na zaprzyjaźnionej stronie możemy zaoferować naszemu partnerowi to samo. Link można umieścić w zakładce „Nasi Partnerzy”, albo „Zaprzyjaźnione strony” lub w jakimś mniej eksponowanym miejscu. Takie rozwiązanie z pewnością wpłynie pozytywnie na pozycje serwisu i nie wymaga żadnego wysiłku.

Brak pozycji mimo, że zatrudniliśmy nawet firmę pozycjonerską może być frustrujący. Pamiętajmy jednak, że dopóki strona nie znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania wszystkie koszty związane z pozycjonowaniem spoczywają na firmie. Patrzmy na stronę oczami wyszukiwarki, a tej zależy, aby na szczycie listy wyników znajdowały się tylko najlepsze serwisy.

*źródło: http://www.youtube.com/watch?v=z07IfCtYbLw

Licencja: Creative Commons
2 Ocena