Codziennie na polskie drogi wyjeżdża setki tysięcy samochodów. Część z nich ulega awariom. Może to być przebita opona, spalone sprzęgło lub stara ledwo działająca turbosprężarka. O tym ostatnim typie awarii powiemy nieco więcej w tym artykule.

Data dodania: 2016-08-31

Wyświetleń: 1319

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 1

WIEDZA

-1 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Turbosprężarka czym jest i jak ją zregenerować

Zanim przejdziemy do omówienia sposobów naprawy turbosprężarki, wypadałoby powiedzieć, czym w ogóle ona jest? Otóż turbosprężarka jest jednym z podzespołów silnika, który pracuje w układzie turbo. Jej główne zadanie polega na tym, by pod wpływem wysokich obrotów, przyspieszyć dostarczanie ochłodzonego wcześniej powietrza do komór silnika, w których dochodzi do spalania. Turbosprężarka przyspiesza też proces wydalania niepotrzebnych spalin. Cały proces skutkuje tym, że nasz samochód osiąga duże lepsze efekty, a jednocześnie zużywa mniej paliwa. Dzieje się tak, ponieważ do napędzania silnika oprócz zwykłego paliwa, używa się dodatkowo wspomnianego wcześniej zimnego powietrza i spalin.

Skoro wiemy już, ogólnie czym jest i jak działa turbosprężarka, możemy przejść do omówienia sposobów jej naprawy. Rzadko kiedy wymienia się całą turbosprężarkę, zazwyczaj wystarczy wymiana kilku jej części. Na początku zazwyczaj czyszczona jest obudowa turbosprężarki, która w wyniku eksploatacji, jest zazwyczaj brudna. Zabieg ten wykonuje się w specjalnej maszynie zwanej piaskarką. Po jego dokonaniu obudowa turbosprężarki przybiera matowy odcień. By była ona z powrotem błyszcząca, można zastosować szklane mikro kulki, które powodują wybłyszczenie.

Gdy obudowa zostanie już oczyszczona, można przejść do dalszej regeneracji turbosprężarki. DO najczęstszych części i elementów, które wymienia się w turbosprężarce należą:uszczelki, pierścienie oraz inne drobne części, które ulegają zniszczeniu lub zużyciu w wyniku eksploatacji.

Oprócz tego należy sprawdzić także wirnik turbosprężarki za pomocą specjalnej wyważarki. Jeżeli urządzenie wykaże, że nie spełnia on swoich norm, należy wymienić go na nowy. Gdy wszystko zostanie już dokładnie wyczyszczone, a zużyte części wymienione na nowe, można z powrotem wszystko skompletować i złożyć. Po złożeniu turbosprężarka zostaje jeszcze podłączona do specjalnego symulatora, który sprawdza jej szczelność i wydajność. Gdy pomyślnie przejdzie ona testy, można zamontować ją już do samochodu, który powinien jeżdzić od tej pory dużo lepiej i być bardziej oszczędny.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
-1 Ocena