Układanki drewniane powinny być zabawką, który poprzedzi naukę układania klasycznych puzzli. Dla najmłodszych dzieci świetnie sprawdzą się tak zwane układanki wkładane. Dla nieco starszych przeznaczone są puzzle mozaikowe, czyli także takie, które wkłada się w specjalne otwory, lecz cechują się one bardziej skomplikowanym kształtem.

Data dodania: 2016-06-01

Wyświetleń: 999

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Po zakończeniu tego etapu dziecko może przystąpić do składania standardowych puzzli, ale powinno zacząć od mało skomplikowanych układanek, najlepiej kilkuelementowych.

 

Czego uczą układanki drewniane?

 

Układanki drewniane to świetny wybór, jeśli chodzi o pierwszą zabawkę edukacyjną. Wpływają one bowiem na rozwój dziecka na kilku płaszczyznach. Ich układanie stanowi świetny trening nie tylko dla mózgu. Jedną z najważniejszych funkcji układanek drewnianych jest bez wątpienia rozwój procesów poznawczych. Zabawki tego typu przyjmują różne kształty, na przykład cyferek, liter alfabetu lub zwierząt lub mają na sobie rysunki tychże elementów – dzięki temu dziecko może w łatwy sposób nauczyć się rozpoznawać podstawowe elementy otaczającego je świata. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że nasza pociecha, układając puzzle wyznacza sobie cel. Jego realizacja wymaga ustalenia odpowiedniej strategii, a co za tym idzie dziecko rozwiązuje problemy i wyciąga z nich wnioski.

puzzle drewniane

Zabawa układankami drewnianymi polega w dużej mierze na stosowaniu tak zwanej metody prób i błędów. Do jej realizacji potrzebna jest koordynacja dwóch czynników – ruchu i wzroku. Dziecko obserwuje układankę i próbuje ją ułożyć, w tym celu wykonuje ruchy rękami, próbując dopasować do siebie poszczególne elementy. Do podejmowania tych działań potrzebna jest oczywiście koordynująca praca mózgu. Dziecko składając ze sobą elementy układanki podnosi poszczególne elementy, obracając je. Nabywa w ten sposób tak zwane małe umiejętności motoryczne. Z kolei duża motoryka to wykonywanie większych ruchów, takich jak na przykład chodzenie. Przykładowo, dziecko ćwiczy ten aspekt przy budowaniu budynków lub wież z drewnianych elementów.

układanki drewniane

Układanki drewniane wpływają także na kształtowanie psychiki małego dziecka. Zabawa jest częstym pretekstem do interakcji z rówieśnikami. Dotyczy to w szczególności dzieci trochę starszych, które wspólnie mogą wybierać strategię zabawy lub dzielić się swoimi spostrzeżeniami. Z kolei osiągnięcie wspomnianego już we wcześniejszym akapicie celu pozwoli dziecku lub grupie dzieci – w przypadku wspólnej zabawy – na podniesienie swojej samooceny dzięki odczuwaniu satysfakcji wynikającej z ułożenia układanki. Pozwala to dziecku na naukę przezwyciężania trudności, których z wiekiem w ich życiu będzie pojawiać się przecież coraz więcej. Zabawa zestawami takimi jak układanki drewniane korzystnie wpływa także na pamięć dziecka. Nasza pociecha stara się zapamiętać poszczególne ruchy, kombinacje czy kształty, tak aby w przyszłości szybciej, lepiej i dokładniej wykonywać poszczególne zadanie oczywiście świetnie się przy tym bawiąc.

układanki drewniane

Licencja: Creative Commons
0 Ocena