Niewielka kawiarenka jest pomysłem na własny biznes, który przy odpowiednim przygotowaniu i wkładzie pracy może osiągnąć sukces i dać właścicielowi satysfakcję finansową.

Data dodania: 2012-10-31

Wyświetleń: 1986

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Kawiarnie nie są jednak już tylko punktami gastronomicznymi serwującymi kawę i ciastka. Chociażby bezprzewodowy, darmowy internet to niejako norma. Niezbędne jest to coś, co odróżni Twoją kawiarnię od konkurencji i pozwoli przyciągnąć klientów. Utrzymanie klientów jest zwykle prozaicznie proste – wystarczy tylko wyśmienita obsługa, świetna kawa i jedzenie. Twoimi klientami mogą być freelancerzy potrzebujący miejsca do pracy na laptopie, osoby poszukujące szybkiego posiłku, biznesmeni umawiający się na spotkania, studenci spotykający się na randce lub po prostu osoba, która ma ochotę na dobre latte.

Krok 1
W zależności od posiadanych środków finansowych zdecyduj, czy chcesz kupić istniejący budynek lub lokal pod małą kawiarenkę, czy też chcesz takie miejsce wynająć. Zaletą najmu jest to, że będzie kosztować mniej. Zakup wiąże się z oczywistym zaangażowaniem sporych środków finansowych, daje natomiast pełną kontrolę nad lokalem i pozwala na dostosowanie go do Twoich indywidualnych potrzeb i zachcianek. W przypadku lokalu wynajmowanego nie zawsze jest to możliwe.

Krok 2
Wybierz lokalizację dla swojej kawiarni. Dobra lokalizacja to taka, która jest łatwo dostępna dla pieszych i znajduje się w miejscu, gdzie przechodniów jest sporo – jak choćby rynek miejski lub centrum handlowe. Można się również zdecydować na lokalizację łatwo dostępną dla ruchu samochodowego i posiadającą własny parking. Nie mniej istotna jest również odległość od innych kawiarni. Jeżeli podoba Ci się lokalizacja, a istnieje już tam kawiarnia, należy zadbać o to, by nasz lokal znajdował się w pewnej odległości od już istniejącego. Konkurencja jest dobra, ale otwieranie nowej kawiarni tuż obok istniejącej będzie dobre tylko w przypadku lokalizacji takiej, jak wspomniany rynek miejski, gdzie jest mało miejsca, a klientów – zawsze sporo.

Krok 3
Stwórz menu bądź zatrudnij kogoś, kto zrobi to za Ciebie. Musisz zadecydować, jakie odmiany kawy będą serwowane w Twojej kawiarni oraz jakie potrawy będą przyrządzane i podawane. Możesz zdecydować się na serwowanie różnych menu w zależności od pory dnia – inne na śniadanie, lunch, kolację. Musisz wiedzieć, co dokładnie chcesz podawać swoim klientom.

Krok 4
Zakup sprzętu. Urządzenia do przyrządzania kawy, przygotowania lub ewentualnie podgrzewania potraw, gabloty do prezentacji jedzenia oraz meble. Na początek niezbędny będzie ekspres do kawy, młynki do kawy, lodówki, zamrażarki, miksery, filtry do wody, naczynia, papierowe kubki itp. Będziesz musiał kupić stoły i krzesła dla gości. Niektóre małe kawiarnie decydują się na wyposażenie lokalu w meble używane. Nie są one kompletne i nie pasują do siebie, dają jednak poczucie swego rodzaju domowego komfortu i przytulności.

Krok 5
Zatrudnij baristę. Może zabrzmi to jak oczywistość, ale jeżeli sam nie masz doświadczenia, musisz zatrudnić kogoś, kto wie jak przyrządzać dobrą kawę – barista jest właśnie taką osobą. Potrzebujesz przynajmniej jednej osoby z doświadczeniem, która wie jak obsługiwać zakupiony sprzęt i jak parzyć dobrą kawę – w końcu to podstawa kawiarni. Jeden barista z doświadczeniem powinien wystarczyć, pozostali pracownicy mogą zostać przez niego przeszkoleni.


Trudność wystartowania i prowadzenia: Umiarkowanie trudne.

Nakłady inwestycyjne: średnie do średnio-wysokie – zależne od standardu i lokalizacji.

Porady: Rozejrzeć się za dobrą ofertą na sprzęt i meble. Znaleźć to coś, co odróżni Twoją kawiarnię od innych.

W przygotowaniu – przykładowy bizensplan kawiarni.

Zdjęcie: pixabay.com

Licencja: Creative Commons
2 Ocena