Korzystając z naszych samochodów, często nie zdajemy sobie sprawy, jak powstają ich pojedyncze elementy. Sprawdźmy więc, na czym polega proces produkcji opony.

Data dodania: 2012-02-09

Wyświetleń: 2468

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Początkowym etapem produkcji opony, jest dokładne mieszanie surowców, z których naturalnie powstanie opona. Surowce te to m.in. pigmenty, chemiczne środki, a także guma). W niezwykle wysokiej temperaturze oraz pod ogromnym ciśnieniem, dochodzi do połączenia wszystkich elementów. Ukończenie tego procesu, oznacza przejście do dalszego przygotowywania opony.

Po opuszczeniu maszyny Banbury'ego (czyli urządzenia, które kształtuje materiały z jakich postaje opona), produkt, jaki został wytworzony, trafia do urządzeń rozdrabniających. Urządzenia te, są specjalnie zaprojektowane, tak aby sporych rozmiarów materiał, został dokładnie pocięty w pasy, odpowiedniej długości oraz grubości. Musimy jeszcze wiedzieć, iż na tym etapie, powstają elementy opony, takie jak chociażby bieżniki czy boczne części.

Zakończenie procesu cięcia przyszłej opony, na kawałki, powoduje, iż testuje się materiał, za pomocą specjalnej drutówki. Drutówka, to przedmiot, który podobnie jak obręcz koła, jest okrągły, ma stanowić pomoc na etapie produkcyjnym.

Nareszcie nadchodzi niezwykle ważny element, procesu produkcji opony, a mianowicie odpowiednie zabezpieczenie opony. Pokrywa się ją specjalnymi włókninami, a także nakłada się specjalne zabezpieczenia, które będą chroniły oponę, przed ścieraniem się, w momencie kiedy wejdzie ona w styczność, z obręczą koła. Następnie dodaje się specjalne wzmocnienia, które ma na celu chronić opony, przed rozbiciem, czy sprawiać, iż samochód będzie miał większa przyczepność. Na zakończenie tego etapu, przygotowuje się odpowiedni bieżnik. Proces ten odbywa się, podczas kompletnej wulkanizacji opony, kiedy to specjalne urządzenia nadają ostateczny kształt oponie. Jak doskonale wiadomo, w zależności od rodzaju opony, bieżniki różnią się od siebie.

Zanim jednak gotowa opona trafi do sklepów, musi przejść szereg testów. Wielkie koncerny, słynące ze swoich oponiarskich wyrobów, jak tylko mogą, starają się testować produkowane opony. Dochodzi nawet do sytuacji, iż wyrywkowo sprawdza się opony, za pomocą promieni rentgena. Tego typu działania mają na celu, kompletne sprawdzenie opony, nie tylko z wierzchu, ale również od środka.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena