Szybkim krokiem zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, a tym samym gorączka zakupów. Atmosfera nadchodzących Świąt zwykle sprawia, że zdecydowanie łatwiej wydajemy pieniądze. Jednak czy aby na pewno większa skłonność do kupowania jest spowodowana tylko tą świąteczną atmosferą?

Data dodania: 2011-11-28

Wyświetleń: 1761

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Oczywiście, że nie. Sprzedawcy stosują wiele technik manipulacyjnych, których celem jest skłonienie nas do kupowania w większych ilościach niż zwykle. Jakie podstawowe techniki manipulacji stosują sprzedawcy?

Trudność w znalezieniu towarów kupowanych najczęściej

Są to zwykle towary codziennego użytku (chleb, masło). Idąc do hipermarketu z zamiarem zakupu tego rodzaju produktów, chodzimy zwykle do momentu, aż je znajdziemy, a po drodze oczywiście mijamy dziesiątki innych towarów. Jest więc duża szansa, że to co zobaczymy z jakichś powodów przypadnie nam do gustu, a tym samym kupimy to.

Sposób układania towarów na półkach

Chyba najczęściej stosowana technika manipulacji w hipermarketach. Chodzi tutaj o to, że najlepiej sprzedają się te produktu, które są ułożone na półkach na wysokości naszych oczu. Znajdziemy tam więc te produkty, które przynoszą największe dochody sklepom. Jeżeli jeszcze nie zwróciłeś na to uwagi, to zachęcam do przekonania się o tym w praktyce.

Promocja

Trzeba przyznać, że słowo to działa na wyobraźnie większości ludzi. Zwykle zakładamy, że jeżeli kupujemy coś w promocji, to na pewno wydamy mniej, niż na każdy inny podobny produkt, który nie oznaczono etykietą „promocja”. Rzadko jednak takie myślenie zgodne jest z rzeczywistością, a nam pozostaje tylko pozornie prawdziwe przekonanie o tym , że zaoszczędziliśmy parę groszy.

Wystrój sklepu oraz kolorystyka

Na wielkość naszych zakupów wpływa również wystrój oraz kolorystyka sklepu. Szczególnie ma to znaczenie w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Mikołaj, choinka a na niej przyprószony śnieg, to wszystko sprawia, że czujemy atmosferę Świąt, a tym samym dajemy się ponieść wyobraźni (nasze skojarzenia ze Świętami są zwykle pozytywne).

Produkty o różnych cenach

Na nasze zakupy wpływa również tzw. manipulowanie cenami. O co tutaj chodzi? Jeżeli na półce leżą dwa podobne produktu różniące się między sobą ceną, np. 78 zł i 86 zł wybieramy zwykle ten tańszy. Wystarczy jednak zastosować pewną sztuczkę, które polega na położeniu obok tych dwóch towarów jeszcze jednego, który będzie najdroższy, np. jego cena będzie wynosić 98 zł i już większość z nas wybierze produkt za 86 zł.

Kolejka przed kasą

Kolejki przed kasami są tym, czego chyba najbardziej nie lubimy w hipermarketach. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że w niektórych przypadkach może to być zabieg zamierzony. Dlaczego? Pamiętasz małe półki z towarami przed kasą? Klient oczekując przez dłuższy czas przed kasą jest zniecierpliwiony, zaczyna się rozglądać i początkowo z nudów spogląda na półki przy kasach, a to już klucz do sukcesu (oczywiście dla sklepu).

Wielkość koszyka z zakupami

Koszyki na zakupy w hipermarketach zwykle są bardzo pojemne. Czy celem tego jest tylko i wyłącznie ułatwienie nam zakupów? Chyba domyślasz się, że nie. Tak duże koszyki mają na celu skłonić nas do kupowania w większej ilości.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena