Poprawa efektywności szkoleń  to centralne zagadnienie  artykułu.  Model zaproponowany w artykule jest propozycją innego spojrzenia na proces szkolenia w szerszej perspektywie.

Data dodania: 2010-05-04

Wyświetleń: 2021

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

W aktualnym bardzo wymagającym środowisku biznesowym większość firm widzi potrzebę szkolenia swoich pracowników. Ilość i rodzaj wybieranych szkoleń w większości zależy od portfela na wydatki szkoleniowe oraz profilu i obszaru działalności firmy.  Firmy , które dostrzegają w wykwalifikowanych i kompetentnych pracownikach swoją siłę napędową częściej inwestują w szkolenia. Bezpośrednie przełożenie kompetencji i wiedzy pracowników na zysk firmy występuje praktycznie zawsze w przypadku pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem. Świadomość pracodawcy , że umiejętności i postawa pracownika jest jednym z istotnych elementów wpływających na zysk,  sprawia , że menadżerowie dużo chętniej przeznaczają krocie na szkolenia. Niestety większość szkoleń wbrew oczekiwaniom nie przynosi realnych korzyści. Powstają w związku z tym pytania:

Ile firm jest zadowolonych z wiedzy umiejętności nabytych podczas szkolenia?

Jaki procent Firm widzi bezpośrednie przełożenie nowych umiejętności  na wyniki pracy? Jaki jest powód braku stosowania nowej wiedzy w praktyce? Kto jest za to odpowiedzialny? Co zrobić aby szkolenie przynosiło realne efekty?

Aby szkolenie pozostawiało trwały rys na postawie i umiejętnościach  uczestników musi być spełnionych kilka warunków .

Początek historii to wybór odpowiedniej firmy lub trenera, który przeprowadzi szkolenie. To bardzo ważny i decydujący moment. Jeśli osoba decyzyjna wybiera wykonawcę szkolenia dla swoich pracowników powinna przede wszystkim wziąć pod uwagę firmę , która jest nastawiona na klienta i dopasowuje programy szkoleniowe do potrzeb. Oczywiście jeśli firma nie wie jakie szkolenia są potrzebne ,  konieczne jest zbadanie wcześniej potrzeb szkoleniowych. W przypadku kierowania kilku osób na szkolenie w grę wchodzą tylko szkolenia zamknięte,  ponieważ tylko takie mają możliwość pełnego dostosowania programu do potrzeb.

Gdy już jest wybranych  kilka Firm następnym etapem powinno być zwrócenie uwagi na pierwszy kontakt z Firmami . Konkretnie czy Firma  , z którą zaczynamy rozmawiać wchodzi w kontakt i dąży do poznania specyfiki pracy, czy zadaje pytania ,  a jeszcze lepiej czy wysyła trenera na rozmowę . Wówczas będzie mogła dopasować program i  szkolenie rzeczywiście będzie  ,, szyte na miarę''.  Ten etap daje nam obraz podejścia Firmy szkoleniowej do klientów ,  co jest dobrym predyktorem w przewidywaniu dopasowania szkolenia i co za tym idzie uzyskaniu efektów po szkoleniu .

Duże zaangażowanie uczestników w trakcie szkolenia poprzez aktywne formy pracy to aktualnie raczej standard wynikający z wiedzy o uczeniu się dorosłych (Cykl Davida Kolba) .  Dzięki osobistemu zaangażowaniu uczestnicy przyswajają więcej wiedzy i umiejętności. Również moderowane dyskusje wciągające uczestników i bazujące m.in. na ich doświadczeniu sprawiają , że dorośli szybciej się uczą i zmieniają postawy . Jak się okazuje to jednak nie wystarczy,  aby pracownik mógł w pełni przenieść pozyskaną wiedzę i umiejętności w obszar swojej pracy i życia. Dlaczego?

    Otóż po ukończeniu szkolenia często rodzi się jeszcze kilka pytań. Oprócz tego zwykle implementacja nowej wiedzy w życie sprawia trudności i wówczas pracownicy wracają do swoich starych nawyków. Tym bardziej , że motywacja do wprowadzania zmian bardzo szybko słabnie. Wtedy właśnie potrzebne jest wsparcie zarówno ze strony przełożonych jak i ze  strony trenera , który prowadził szkolenie , aby już w konkretnych przypadkach doradził i pomógł wdrażać w życie nowe umiejętności. Aby to było możliwe należy szukać szkoleń razem z coachingiem bo są one dużo bardziej efektywne. Jeśli szkolenie połączone jest z coachingiem lub z doradztwem trenera historia ze szkoleniem nie kończy się po szkoleniu , ale trwa jeszcze przez ok. miesiąc  . Dzięki temu na pozytywny efekt w postaci nabycia przez uczestników konkretnych umiejętności działa kilka czynników. Po pierwsze sami uczestnicy wiedzą , że nie wystarczy odbyć szkolenie , bo przełożeni będą od nich wymagać dalszego zaangażowania. Sami przełożeni angażują się w proces poprzez kontakt z trenerem i przekazywanie istotnych informacji  , a dzięki temu więcej wymagają od pracowników. Rodzi to zdrową atmosferę zaangażowania i jednocześnie zwiększa motywację do wprowadzania zmian i nowych umiejętności na kanwę pracy. Ostatnim elementem przeważającym szalę na stronę uzyskania realnych efektów w przypadku szkoleń połączonych z coachingiem jest większe zaangażowanie samego trenera i nastawienie zadaniowe co ma ogromną rolę dla uzyskania końcowego efektu.

Takie podejście  to zdrowa sytuacja dla wszystkich stron zaangażowanych w proces.  Implementowanie takich procesów szkoleniowych ma  również pozytywne przełożenie na większą skalę ponieważ szkolenia będą traktowane jak realna inwestycja. To z kolei zapewni większą stabilność rynku szkoleń .

Autor:

Magdalena Parowicz-Kulinska

Licencja: Creative Commons
0 Ocena